Loading...
 

Prawa Kirchhoffa

W praktyce mamy do czynienia z bardzo złożonymi obwodami elektrycznymi zawierającymi rozgałęzienia i dużą liczbę źródeł SEM. Wówczas przy znajdowaniu prądów i napięć posługujemy się prawami Kirchhoffa.


Twierdzenie o punkcie rozgałęzienia. Algebraiczna suma natężeń prądów przepływających przez punkt rozgałęzienia (węzeł) jest równa zeru.

\( {\overset{{n}}{\underset{{i=1}}{\sum }}{I_{{i}}}=0} \)


Twierdzenie o obwodzie zamkniętym. Algebraiczna suma sił elektromotorycznych i przyrostów napięć w dowolnym obwodzie zamkniętym jest równa zeru (spadek napięcia jest przyrostem ujemnym napięcia).

\( {\overset{{n}}{\underset{{i=1}}{\sum }}{\epsilon_{{i}}}+\overset{{m}}{\underset{{i=1}}{\sum }}{I_{{i}}R_{{i}}}=0} \)


Twierdzenie o obwodzie zamkniętym jest wynikiem zasady zachowania energii, a twierdzenie o punkcie rozgałęzienia wynika z zasady zachowania ładunku.

Przy stosowaniu praw Kirchhoffa zakładamy jakiś kierunek prądu i jego natężenie w każdej gałęzi. Spadek napięcia pojawia się gdy "przechodzimy" przez opornik w kierunku zgodnym z przyjętym kierunkiem prądu, a przyrost napięcia gdy przechodzimy przez źródło SEM w kierunku od "-" do "+". Jeżeli w wyniku obliczeń otrzymamy ujemne natężenie prądu to znaczy, że rzeczywisty kierunek prądu jest przeciwny do przyjętego.


Stosując tę metodę rozważymy, jako przykład, dzielnik napięcia pokazany na Rys. 1. Opory wewnętrzne źródeł SEM pomijamy.

: Dzielnik napięcia
Rysunek 1: Dzielnik napięcia


Zastosowanie 2. prawa Kirchhoffa do zewnętrznej "dużej" pętli daje

\( {\epsilon _{{2}}-I_{{2}}R_{{2}}-I_{{3}}R_{{1}}=0} \)


a dla wewnętrznej "małej" pętli

\( {\epsilon _{{1}}-I_{{3}}R_{{1}}=0} \)


skąd wprost otrzymujemy natężenie prądu \( I_{3} \)

\( {I_{{3}}=\frac{\epsilon _{{1}}}{R_{{1}}}} \)


Teraz odejmujemy stronami równań ( 3 ) i ( 4 )

\( {\epsilon _{{2}}-\epsilon _{{1}}-I_{{2}}R_{{2}}=0} \)


i obliczamy natężenie prądu \( I_{2} \)

\( {I_{{2}}=\frac{\epsilon _{{2}}-\epsilon _{{1}}}{R_{{2}}}} \)


Dla węzła P stosujemy 1. prawo Kirchhoffa

\( {I_{{1}}+I_{{2}}-I_{{3}}=0} \)


gdzie znak "+" oznacza prądy wpływające do węzła, a znak "-" prądy wypływające. Stąd wyliczamy prąd \( I_{1} \)

\( {I_{{1}}=I_{{3}}-I_{{2}}=\frac{\epsilon_{{1}}}{R_{{1}}}-\frac{\epsilon _{{2}}-\epsilon_{{1}}}{R_{{2}}}=\epsilon_{{1}}\left(\frac{1}{R_{{1}}}+\frac{1}{R_{{2}}}\right)-\frac{\epsilon_{{2}}}{R_{{2}}}} \)


gdzie podstawiliśmy uprzednio wyliczone wyrażenia na \( I_{3} \) i \( I_{2} \).

Zauważmy, że możemy dobrać elementy obwodu tak, aby

\( {\frac{\epsilon_{{1}}}{\left(\frac{1}{R_{{1}}}+\frac{1}{R_{{2}}}\right)}=\frac{\epsilon_{{2}}}{R_{{2}}}} \)

Wtedy prąd \( I_{1} \) = 0 i źródło \( \epsilon_{1} \) nie daje żadnego prądu (praktycznie nie wyczerpuje się). Opornik \( R_{1} \) ma więc napięcie określone przez \( \epsilon_{1} \), ale prąd pobiera z \( \epsilon _{2} \). Taki układ ma ważne zastosowanie praktyczne. Napięcie \( \epsilon_{1} \) może być ogniwem wzorcowym (zapewniając bardzo dokładne napięcie na \( R_{1} \)), a odbiornik \( R_{1} \) może pobierać duży prąd (głównie z \( \epsilon _{2} \)).

Treść zadania:
Spróbuj teraz samodzielnie znaleźć prądy \( I_{1} \), \( I_{2} \) oraz \( I_{3} \) płynące w obwodzie pokazanym na Rys. 2. Przyjmij umowne kierunki obchodzenia obwodów (oczek) takie jak zaznaczone strzałkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Podaj wartości prądów przyjmując \( \epsilon_{1} \) = 3 V, \( \epsilon_{2} \) = 1.5 V, \( R_{1} \) = 1 \( \Omega \) oraz \( R_{2} \) = 2 \( \Omega \). Czy rzeczywiste kierunki prądów są zgodne z założonymi?

\( I_{1} \) =
\( I_{2} \) =
\( I_{3} \) =

: Obwód elektryczny do zadania 1
Rysunek 2: Obwód elektryczny do zadania 1

Symulacja 1: Zestaw symulacyjny obwodów (tylko napięcia stałe)

Pobierz symulację

Buduj obwody złożone z kondensatorów, cewek, oporników oraz źródeł napięcia stałego i zmiennego. Badaj je za pomocą woltomierzy i amperomierzy.

Autor: PhET Interactive Simulations University of Colorado(external link)

Licencja: Creative Commons Attribution 3.0 United States(external link)


Ostatnio zmieniona Czwartek 30 z Listopad, 2017 14:56:36 UTC Autor: Zbigniew Kąkol, Piotr Morawski
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.